tirsdag 3. mai 2011

Snorgaffel

I dag har jeg vt på besøk hos Østensjø Husflidslag. Veldig koselig. De hadde "rydde i skuff og skap" loppemarked - med masse stoff, garn, sytråder, broderier, halvferdige prosjekter og nesten ferdige prosjekter. Morsomt.

Jeg fant denne snorgaffelen. Har lenge tenkt jeg skulle kjøpe en og nå var jeg heldig å fikk kjøpt denne for kr. 30,-.

Fra gammelt av var dette brukt som frier gaver. Gutta satt og spikket og skar ut de flotteste utgaver av gaffelen. De hadden den med til sin hertes utkårede og ga den til henne når hun sa ja. Jenta skulle da lage meter på meter med nydelig snor. Den ble senere sydd nederst på bunadskjørtet for at ikke stoffet skulle bli slitt nederst. Lurt ikke sant!

4 kommentarer:

  1. Sånn har jeg aldri sett før! Så spennende, og ekstra moro å få litt historikk rundt det hele. Jeg har sydd mitt eget bundadsskjørt, og en av de tingene jeg gjorde var å lage et bånd til å sy på nederst. Det laget jeg ved hjelp av dobbel fingerhekling - noe jeg lærte på skolen og som jeg har brukt mye senere. Kanskje det blir sånn?? Hilsen Siri:-)

    SvarSlett
  2. Har aldri sett sånn før jeg eller. Morsomt at du fortalte oss historien rundt den :)
    Ha en god natt, klem.

    SvarSlett
  3. Ny for meg òg, denna.........artig sak!

    SvarSlett
  4. Har heller aldri sett en sånn en..!
    Klem Fredrikke

    SvarSlett